Hälsotips under din diet

Väg dig en gång per vecka

Väg dig en gång per vecka. På detta sätt förvirras du inte av dagliga upp- och nedgångar. Väg dig alltid vid samma tid på dagen, samma veckodag och på samma våg. Gör det till en vana!

Ta dig tid att äta en nyttig frukost

Många människor tror att de automatiskt går ned i vikt om de hoppar över frukosten. Det är det helt tvärt om. Om du inte äter frukost så kan du bli hungrig senare, vilket leder till onödigt småätande och att du vräker i dig mat vid lunch och middag, för att inte tala om den viktiga näring du missar. Ta dig tid att äta en nyttig frukost, t.ex. flingor med högt fiberinnehåll, lättmjölk och frukt. Det kommer att hjälpa dig att gå ned i vikt och att hålla din nya vikt!

Se till att sova ordentligt.

Försök ha en regelbunden sömnrytm! Sov de rekommenderade sju till nio timmarna varje dag. När du sover för lite leder förändringar i din ämnesomsättning till ökad aptit och energiförbrukningen minskar. Ordentligt med sömn kan få dig att känna dig utvilad och mätt och hålla dig borta från onödigt småätande.

Skär ner på alkoholkonsumtionen

Det är inget fel med att ta en alkoholhaltig dryck då och då, men att dricka för mycket kan skada din hälsa. Dessutom har alkohol ofta ett högt kaloriinnehåll. Längtar du efter ett gott glas vin? Välj vin med låg alkoholhalt  (t.ex. 11 %) och lågt sockerinnehåll. Ölälskare ska satsa på öl med lågt kolhydratinnehåll (low carb).

Drick tillräckligt med vatten

Vatten är livsviktigt för en god hälsa. Drick ca 2 liter vatten per dag. Trött på allt vatten? Kombinera ditt dagliga vattenintag med andra drycker som t.ex. örtdrycker. Frukt- och örtteer  är ett mycket bra val eftersom de har ett lågt kaloriinnehåll och finns i en mängd smaker. 

Fortsätt röra på dig!

Det är ingen hemlighet att motion snabbar på viktminskningsprocessen. Och det behöver inte vara jättemycket motion. Vi förväntar oss inte att du ska springa ett maraton, men om du tar trapporna istället för hissen så hjälper det dig att öka din ämnesomsättning och att komma i form.

Ta det lugnt vid matbordet!

Ta dig tid att tugga maten ordentligt! När du äter för fort ger du inte kroppen möjlighet att skicka signaler till hjärnan om att du är mätt. Forskningen visar att det kan ta upp till 20 minuter för din mage att tala om att du är mätt, så ta god tid på dig. Ta dig tid att tugga maten ordentligt!

 

Kom igång med Yokebe nu

Yokebe finns på ditt lokala apotek eller hos ditt apotek online.

KÖP ONLINE HITTA DIN BUTIK

 

Starten met Yokebe